Mér

Tudnunk kell, mi a cél, hogy lássuk, elértük-e.

Először is elnézést a borzasztó címért. Másodszor is.

Viszont ha már itt vagy Kedves Olvasó, olvasd végig a bejegyzést, mert megéri.

Minden marketinges találkozott már azzal a problémával, amikor meg kell határoznia, hogy kampánya sikeres volt-e vagy sem. Ez persze elsősorban annak függvénye, hogy milyen célokat tűzünk ki magunk elé. Az alacsony lécet könnyebb megugrani, viszont el is marad az a felemelő érzés, hogy: “Igen, ezt megcsináltam/tuk.” attól függően, hogy csapatban vagy magad dolgozol.

Tehát fontos, hogy a célok reálisak legyenek, el lehessen érni őket, de meg kelljen dolgozni az eredményért.

Az online marketing térhódítása előtt sokkal nehezebb dolga volt egy marketingesnek, ha mérni szerette volna a hatékonyságot. Bár megvoltak a mérőszámok a nyomtatott sajtó, a rádió és a televízió esetében is ezek nem adtak teljes képet arról, hogy milyen eredményességgel dolgozik a kampányunk.

Egy online kampány esetében viszont már-már perverz módon képesek vagyunk beleásni magunkat a számokba. Nekünk most nem célunk, hogy kielégítsük az ilyen beállítottságú szakembereket, vannak erre külön weboldalak. Mi csupán a fontosabb mérőszámokat fogjuk átvenni, hogy azok akik csak ismerkednek a dologgal ne jöjjenek zavarba, ha olyan kifejezéssel találkoznak, mint például átkattintási arány, egyedi látogatók száma, konverzió vagy BDSM, CPC.
Fontos megjegyezni azt is, hogy bár a nagyon sok mérőszám visszaköszön a különböző felületeken, vannak köztük platform specifikusak is. Egy egyszerű példa: az átkattintási aránnyal találkozhatunk weboldalunk analitikájában, de a Facebook Insights-ban is, míg például Like-ok számával leginkább Facebookon fogunk összefutni.

Szóval akkor a legfontosabbak:

  • CPM (cost per mille): Ez a mérőszám mutatja meg nekünk, hogy mennyibe került 1000 fő elérése.
  • CPC (cost per click): A legtöbb kampány esetében az egyik legfontosabb tényező. Megmutatja, hogy mekkora volt az egy kattintásra jutó költségünk például egy AdWords, Facebook vagy banner kampány esetében.
  • CTR (click-through rate): Az átkattintási arány elnevezése is igen beszédes. Azt mutatja meg, hogy mekkora az átkattintások és megtekintések aránya a hirdetés esetében.
  • Konverzió: A hirdetésekből érkező látogatók száma, akik konvertálódnak vásárlóvá, feliratkozóvá a hírlevélre, vagy bármilyen más tevékenységet végeznek, amit mi célként tűztünk ki.
  • CPA (cost per action): Ez megmutatja, hogy mennyibe került nekünk egy konvertált felhasználó.
  • Konverziós ráta: Az konvertált látogatók és az összes látogató aránya.
  • Bounce rate (visszapattanási arány): Azok a látogatók, akik eljutottak az oldalunkra, de onnan rögtön vissza is fordultak.
  • Unique visitors: Egyedi látogatók száma, akik egy adott időszakban meglátogatták az oldalt.
  • Page views: Oldalmegtekintések száma az oldalon.
  • Time on page: Az oldalon eltöltött idő.
  • Page per visit: Egy látogató hány oldalt néz meg átlagosan, amikor az oldalunkra vetődik.