A Bécsi Orvosi Egyetem új kutatása szerint 75 százalékban egészségtelen élelmiszereket reklámoznak az influenszerek. Ezeknek olyan magas a só-, cukor- és zsírtartalma, hogy nem felelnek meg a WHO gyerekeknek szóló reklámokat szabályozó előírásainak.
Az Európai Elhízástudományi Konferencián bemutatott tanulmány azt vizsgálta, német influenszerek milyen gyakran és milyen élelmiszereket reklámoznak a fiataloknak. Eva Winzer és csapata kutatásából kiderült, hogy az influenszerek posztjaiban, videóiban megjelenő ételek és italok háromnegyed része egészségtelen és olyan magas a só-, cukor- és zsírtartalmuk, hogy nem felelnek meg a WHO gyerekeknek szóló reklámokat szabályozó előírásainak. Az már csak hab a tortán, hogy a legtöbb posztnál nem jelölték meg egyértelműen, hogy hirdetést tartalmaz.
A kutatás során a hat legnépszerűbb német influenszer TikTok, YouTube és Instagram posztjait és videóit vették alapul. A vizsgálatok során az is kiderült, hogy a fiatalok óránként 18 hirdetéssel találkoznak ezeken a csatornákon, anélkül, hogy ez tudatosulna bennük.
A kutatásnak azért is van nagy jelentősége, mert világszerte a gyerekek 20 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, ugyanakkor a gyerekkori elhízásnál kulcsszerepet játszik az egészségtelen termékek reklámozása, mivel hosszútávon befolyásolják az étkezési szokásokat és az előnyben részesített élelmiszereket. A kutatásban alapul vett három férfi és három nő több mint 35 millió 13-17 év közötti fiatalt ér el.
A kutatást vezető Eva Winzer szerint a politikának ebben a tekintetben szigorúbban kellene eljárnia a közösségi médiával szemben. „A legtöbb országban nincs korlátozva az egészségtelen élelmiszerek hirdetése a honlapokon, közösségi médiában és okostelefonos alkalmazásokban. A kormányoknak olyan intézkedéseket kell hozniuk, amelyek a
gyerekeket az egészséges életmódra ösztönzi” – mondta Winzer.