Mitől lesz megfelelő minőségű az alvás? Több tényezőtől függ, beleértve az alvási környezetet, az életmódot és a testi-mentális állapotot. Milyen eszközökkel tudunk rajta javítani? Milyen hatással van a klímaberendezések használata az alvásra? 

Az alvási szokások és az egészséges életmód egyaránt fontosak

Az alvási szokásoknak nagy szerepe van az alvás minőségében. Fontos mindennap azonos időpontban lefeküdni és felkelni, akár munkanapokon, akár hétvégén. Az állandó alvás-ébrenlét ciklus kialakítása segít optimalizálni az alvással töltött idő minőségét és hatékonyságát. Az egészséges életmód kulcsfontosságú az optimális célok elérésében. A rendszeres testmozgás és az egészséges étkezés pozitív hatással van az alvás minőségére is, azonban az intenzív testmozgást érdemes kerülni az esti órákban, mivel az fokozhatja az éberséget.

Az alvás közvetlenül befolyásolhatja a munkahelyi teljesítményt és a kreativitást. Az alváshiány vagy rossz minőségű pihenés a figyelem csökkenéséhez vezethet, illetve negatívan befolyásolja a memóriát és a reakcióidő csökkenéséhez vezet. A kialakult helyzet ingerlékennyé tehet, így a társas kapcsolatokat is negatívan befolyásolja. Azonban nem csupán a munkában okozhat problémát a pihenés hanyagolása. Az alvás kritikus jelentőséggel bír a gyermekek fejlődése és növekedése szempontjából, megfelelő alvásra van szükségük az egészséges testi és szellemi fejlődéshez. Továbbá az idős emberek is hajlamosabbak az alvászavarokra és az alvásminőség romlására. Az életkor előrehaladtával az alvás jellemzői és szokásai átalakulhatnak, ami kihívásokat okozhat a minőség szempontjából.

alvás
Fotó: Pixabay

Elektronikai eszközök

Az elektronikai eszközök kijelzői, különösen az okostelefonok és számítógépek, jellemzően kék spektrumú fényt bocsátanak ki. Ez a kék fény gátolja a melatonin nevű hormon termelődését, amely segít az alvás szabályozásában. Ennek eredményeként az esti órákban és az alvás előtt használt elektronikai eszközök használata megzavarhatja az elalvást és az alvás minőségét. Abba is fontos belegondolni, hogy az elektronikai eszközök sokszor a szórakozást vagy az információszerezést segítik, ami azt eredményezheti, hogy az emberek hosszabb ideig fennmaradnak, és csökkentik az alvásidejüket.

 A megfelelő környezet aranyat ér 

A jó alváshoz fontos a nyugodt és kényelmes hálószoba kialakítása. A megfelelő matrac és párna kiválasztása, valamint a sötétítőfüggönyök és zajszűrő eszközök használata segít minimalizálni a külső zavaró tényezőket, amelyek megzavarhatják az alvást. Legalább ilyen fontos, hogy megfelelő legyen a hőmérséklet a helyiségben, ahol alszunk. Az ideális hőmérsékleti tartomány 18-22 Celsius fok közötti, azonban nyáron gyakran ennél melegebb van éjszakánként, ráadásul a megfelelő páratartalomról – ami 40-60% közötti – sem szabad megfeledkezni.

alvás
Fotó: Panasonic

A klímaberendezések használata segíthet az ideális alvási környezet kialakításában. Még mindig él a tévhit azzal kapcsolatban, hogy könnyen megfázáshoz vagy betegséghez vezethet a klímák rendszeres használata, pedig a megfelelő beállításokkal csak a pozitív előnyeit élvezhetjük” – hívta fel a figyelmet Szabó-Jilek Ágnes, a Panasonic Heating&Cooling Solutions, azaz fűtés-hűtés üzletágtól. A légkondicionáló készülékek hűtő hatása lehetővé teszi a hőmérséklet alacsonyan tartását, ami az alváshoz optimális környezetet teremt, ugyanis a hűvös hálószobában könnyebb elaludni és mélyebb, pihentető alvást elérni. „Fontos megjegyezni, hogy a klímaberendezés helyes használata és beállítása elengedhetetlen. A hőmérséklet és páratartalom túlzott ingadozása, vagy a klíma túlzott hideg vagy meleg beállítása kisebb eséllyel segíti a jó alvást” – hangsúlyozta a szakértő.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét