A kulacsok iránti keresletnövekedés körülbelül 10 éve kezdődött Magyarországon, köszönhetően a környezettudatos szemléletmód terjedésének, valamint az egészséges életmód népszerűvé válásának. A pandémia egyértelműen még népszerűbbé tette a terméket, és bár az elmúlt időszak alapanyagár növekedése a kulacsokat is elérte, még mindig felfelé ívelőben van a piac. A januártól életbe lépő, palackokra vonatkozó visszaváltási rendszer és betétdíj pedig újabb lökést adhat a keresletnek.
Magyarországon a 2000-es évek közepén rendkívüli keresletnövekedés volt tapasztalható a palackozott vizek iránt, ez pedig jelentős mennyiségű PET hulladék keletkezésével járt. Hazánkban a palackos vizek állandó, rendszeres fogyasztása indokolatlan, hiszen kiváló minőségű vízkészletekkel rendelkezik az ország. A PET palackok szakszerű visszagyűjtése, újra hasznosítása pedig még ma is jelentősen alul marad a kibocsájtás mértékéhez képest.
„A visszaváltási rendszernek két olyan pontja is van, ami miatt várhatóan még népszerűbbek lesznek a kulacsok. Az egyik az ár: a beépített visszaváltási díjak 1 decilitertől – 3 literig terhelik majd a fogyasztót. A másik a tárolás: a PET palackokat, fém- és üdítősdobozokat sem lehet majd összetömörítve tárolni otthon és úgy visszavinni az automatákhoz. Várható, hogy a fogyasztók inkább vásárolnak majd nagyobb – 1,5-2 literes – kiszerelésű termékeket, mint több darab 0,5-1 literes italt. Ezeket azonban nem fogják magukkal vinni, hanem átöntik azok tartalmát újratölthető kulacsokba” – tájékoztat Kárpáti Zsolt, a Vectra-Line, Magyarország egyik legnagyobb papírírószer és irodaszer forgalmazójának ügyvezetője, hozzátéve egyetlenegy újratölthető palack egyébként több ezer egyszer használatos műanyagpalackot képes helyettesíteni a folyadékbeviteli szokásainktól függően.

Az elmúlt két évben jelentős áremelkedés következett be a piacon, az alapanyagárak, energiaköltségek, az árfolyamok és a szállítási költségek miatt. Egy adott termék ára akár megduplázódhatott két év alatt, ami jelentősen befolyásolta az elmúlt időszak keresletét. Elkezdődött a „lefelé vásárlás” és a hosszabb használati idő, azaz nem abban az ütemben cserélik a terméket, mint korábban. Emiatt és a környezettudatossági szempontból is egyre népszerűbbek a kiegészítő alkatrészek: kulacstető, kulacstetőbe való plusz szilikon stb.
A pandémia alatt robbanásszerűen nőtt a kereslet, hiszen a túrázás, kirándulás volt szinte az egyetlen lehetőség a bezártság elkerülésére. Ekkorra megjelentek már a választékban a magas minőségű, hőmérsékletet hosszan megtartó, duplafalú, fém, üveg és egyéb kulacsok is, amik tovább erősítették a keresletet. A kulacsok iránti keresletre jellemző a szezonalitás: a kirándulási időszak kezdete mindig erős, ugyanez mondható el az iskolaszezonra, amikor a gyerekek rendszerint új kulacsot kapnak az új iskolaévre. Jellemzően a tavaszi és nyári hónapokban jobban keresik a könnyű műanyag kiviteleket, a duplafalú fém termoszok pedig inkább téli termékek, míg a masszívabb, de sokkal természetesebb hatást keltő üveg kulacsokra egész évben van kereslet. A fém és üveg kulacsok valójában egy szűkebb réteget szolgálnak ki, keresletük az utóbbi ideig töretlen volt, az elmúlt két évben bekövetkezett ugrásszerű árnövekedésük azonban jelentősen visszavetette a keresletüket.
Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!