Érdemes kétszer is meggondolni, hogy repülés közben fogyasszon-e alkoholt, különösen, ha szundikálni is tervez az utazás alatt.
A Német Légiközlekedési Központ Repülési Orvostudományi Intézetének csapata 40 önkéntest vett alapul, akiket két különböző helyiségbe soroltak be: az egyikben megszokott nyomás uralkodott, a másikat viszont úgy alakították ki, hogy 2400 méter körüli tengerszint feletti magasságnak megfelelő nyomást érzékeljenek az ott tartózkodók. A kutatók arra a kérdésre keresték a választ, hogyan befolyásolja az alkohol a vér oxigénszintjét (SpO2) ilyen helyzetekben, ami egyébként is alacsonyabbá válik a magasabb tengerszint feletti magasságokban. Az eredmény: az alkohol-repülés-alvás hármasa akár veszélyes kombináció is lehet.
A kutatók négy csoportra osztották az embereket: a résztvevők egy része normál nyomás mellett aludt itallal, valamint anélkül, mások kabinnyomáson aludtak itallal, valamint anélkül. Azoknak a résztvevőknek, akik alkoholt ittak, két doboz sörnek vagy két pohár bornak megfelelő italt kellett elfogyasztaniuk elalvás előtt, továbbá az alanyok csak négy órát aludhattak, feltehetően azért, hogy szimulálják a repüléssel általában együtt járó nyugtalan alvást – írja a Science Alert.
Az eredmények szerint az alanyok vér oxigénszintje átlagosan 94,97 százalék volt, pulzusszámuk pedig 76,97 ütés/perc (bpm ) azok esetében, akik normál nyomáson aludtak, és fogyasztottak alkoholt. Azok, akik szintén normál nyomáson pihenhettek, de nem fogyasztottak alkoholt, a vér oxigénszintje 95,88 százalék volt, a pulzusszám pedig 63,74 ütés/perc. Ezzel szemben csökkentett nyomáson az alkoholt fogyasztó egyének véroxigénszintje átlagosan 85,32 százalék SpO2 volt 87,73 bpm pulzussal, nem ivóknál pedig ez a szám 88,07 százalék SpO2 és 72,90 bpm volt.
Az eredmények tehát azt sugallják, hogy a repülőgép utasterében a vér oxigénszintje alacsonyabbá válik, a pulzusszám ezzel szemben megnő, és ezek a hatások még inkább érvényesülnek, ha az illető ezzel egy időben alkoholt is fogyaszt. Ez pedig azért probléma, mert az alacsony SpO2 és a magas pulzusszám extra terhelést jelent a szív- és érrendszerre nézve, vagyis repülési szokásaink növelhetik akár a szívproblémák kockázatát is – különösen azok esetében, akik már eleve hasonló problémáktól szenvednek.
Érdemes megjegyezni, hogy a vizsgálatban résztvevők mind fiatal és egészséges egyének voltak, vagyis idősebbek és betegek esetében az alkohol hatására jelentkező eltérés még inkább szembetűnő lehet.
[sc name=”facebook” ][/sc]