Legalábbis ezt állapította meg most felmérés. A magyar lakosság szerint jobban is működhetne a MÁV.
Az Opinio nevű közvéleménykutató cég felmérést végzett arról, hogy a magyarok mit gondolnak a MÁV-ról.
A MÁV ÉS A VASÚTI FENNAKADÁSOK MEGÍTÉLÉSE A MAGYAR TÁRSADALOMBAN
⦁ A magyarok túlnyomó többsége (több, mint 90%-a) hallott az elmúlt napok/hetek fennakadásairól a vasúti közlekedésben és a válaszadók fele úgy nyilatkozott, hogy a részletekkel is tisztában van. Az alacsonyabb iskolázottsági kategóriákban is 80%-at meghaladja azok köre, akik legalább szalagcímek szintjén tisztában vannak a történtekkel.
⦁ A magyar 16-59 éves társadalom 68%-a használja a MÁV szolgáltatásait legalább évente, ezen belül is 36%-a legalább havonta. Korcsoportos bontásban a fiatalok (30 év alattiak) körében kiemelkedő a MÁV-ot legalább havonta használók aránya (63%), míg lakóhely tekintetében a kisebb városokban haladja meg jelentősen az átlagot a legalább havonta vonatozók köre (43%).
⦁ A vasúti szolgáltatásokat legalább évente használók körének 82%-a tapasztalt személyesen jelentős késést vagy járatkimaradást legalább egyszer az elmúlt 12 hónapban. 26% több, mint ötször és 20% 10-nél is többször tapasztalt ilyet. Azok körében, akik rendszeresen (legalább havonta) használják a MÁV szolgáltatásait, jelentősen magasabb (30%) a 10-nél is több fennakadást tapasztalók aránya.
⦁ A magyar társadalom alapvetően elégedetlen a MÁV szolgáltatásaival, 35% egyáltalán nem elégedett és egy további 22% inkább nem elégedett – míg csupán 13% inkább, vagy teljes mértékben elégedett. Az elégedetlenség minden demográfiai csoportban hasonló méreteket ölt.
⦁ A Lázár János által bejelentett 5 pontos akcióterv egyik kulcseleme az az igéret, hogy az állam biztosítson a lakóhely és a járásközpont között naponta háromszor oda-vissza közlekedést átszállás nélkül. A magyar társadalom 35%-a szerint reális ez a vállalás, ennél kicsit nagyobb réteg szerint (37%) irreális, míg a többiek bizonytalanok. A leginkább szkeptikusak a fővárosi és a diplomás lakosok, az ő körükben csak 29, illetve 24% tartja reálisnak a vállalásokat.
⦁ Egyértelműen a pályafelújításokat tartja az elsődleges prioritásnak a vasúti közlekedésben a magyarok relatív többsége (44%-a), ezt követi a járműpark korszerűsítése 24%-kal. A jegyárak csökkentését csak 7% tartja fontos prioritásnak.
⦁ A politikai felelősség megítélésének kérdésében megosztott a társadalom. A válaszadók 30%-a szerint egyértelműen és egy további 23% szerint inkább Lázár János miniszteré a felelősség és emiatt le kéne mondani. A válaszadók 47%-a szerint viszont inkább a hosszú évek mulasztásai eredményezték a problémákat, ezért nem kéne rögtön bűnbakot keresni. Lázár János politikai felelősségét elsősorban a diplomások kérik számok, az ő körükben 64% a lemondását követelők aránya.