Minden harmadik ember a mesterséges intelligenciára bízná a tartozáskezelést.
A mesterséges intelligencia (MI) egyre jelentősebb szerepet játszik a pénzügyi szektorban, különösen az adósságkezelés területén. Az Intrum legfrissebb felmérése alapján a fogyasztók közel egyharmada előnyben részesítené az MI-t az emberi ügyintézőkkel szemben, különösen az objektivitása, diszkréciója és előítélet-mentessége miatt.
Ugyanakkor az adatvédelemmel és az empátia hiányával kapcsolatos aggályok továbbra is gátolják a technológia szélesebb körű elfogadását.
Az MI előretörése a fiatalabb generációk körében
Az Intrum által végzett Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) szerint az Y és Z generációk különösen nyitottak az MI-alapú megoldásokra. A fiatal válaszadók 34%-a kevésbé érzi kínosnak, ha egy MI-rendszeren keresztül intézheti késedelmes fizetéseit, míg az idősebb generációkban ez az arány csupán 15%. Magyarországon a megkérdezettek 27%-a véli úgy, hogy az MI képes igazságosabbá tenni az adósságkezelési folyamatokat, mivel kizárja az emberi szubjektivitást és előítéleteket.
„Az algoritmusok objektív működésük révén elkerülhetik azokat az emberi hibákat, amelyek szubjektív döntésekből eredhetnek” – mondta Deszpot Károly, az Intrum általános vezérigazgató-helyettese.
A szégyen elkerülése és a diszkréció vonzereje
A kutatás szerint a magyar fogyasztók közel egynegyede kényelmesebbnek találja, ha MI-rendszerrel kommunikálhat tartozásairól. Az érintettek 19%-a pedig szívesebben kérne fizetési haladékot MI segítségével, hogy elkerülje a hagyományos ügyintézéssel járó kellemetlenségeket.
Az MI további előnye a folyamatos rendelkezésre állás, az adatvezérelt döntéshozatal és a gyors adatfeldolgozás. Mindez hatékonyabbá teheti a pénzügyi folyamatokat, miközben csökkenti a hibázás lehetőségét.
Adatvédelem és empátia: akadályok az elfogadás útjában
Bár az MI technológia ígéretes, az adatvédelem és az emberi megértés hiánya miatt a fogyasztók egy része továbbra is bizalmatlan. Magyarországon a válaszadók 48%-a aggódik amiatt, hogy személyes adatai nincsenek biztonságban az MI-rendszerekben. Emellett sokan úgy vélik, hogy az MI nem alkalmas hitel- és pénzügyi döntések meghozatalára, mert hiányzik belőle az empátia és az emberi kontextus megértése.
Az Intrum hangsúlyozza: az MI széles körű elterjedéséhez elengedhetetlen a transzparencia és az adatvédelem erősítése. Az ügyfelek bizalmának megnyerése érdekében a vállalatoknak világos adatkezelési irányelveket kell kialakítaniuk, és biztosítaniuk kell, hogy az ügyfelek jogai minden körülmények között védettek legyenek.
Az ember és az MI együttműködésének jövője
Noha az MI egyre népszerűbb, a technológia kizárólagos alkalmazása nem valószínű a közeljövőben. „Az MI fontos szerepet játszhat az adósságkezelés hatékonyabbá tételében, de az emberi beavatkozás továbbra is nélkülözhetetlen” – tette hozzá Deszpot Károly.
Az MI és az emberi szakértelem kombinációja lehet a kulcs a bizalom elnyeréséhez és a hatékony, empatikus pénzügyi megoldások biztosításához.